Bli en influencer inom utbildning

I motsats till vad folk tror är påverkan inte en marknadsföringsteknik som är reserverad för popkulturmättade målgrupper. Det är inte bara för företag som säljer smink och CBD-brownies. Den finns för alla företag där ute – du behöver bara veta hur du ska använda den.

I det avseendet kan pedagoger och utbildningsinstitutioner dra full nytta av fördelarna med influencer marketing som de vill.

Varför behöver utbildningsföretag en influencer?

Du kan naturligtvis fortfarande gå långt utan en influencer inom utbildning – men med en influencer inom utbildning kan du gå längre. Syftet med att samarbeta med en influencer är enkelt: du vill öka räckvidden för ditt varumärke eller företag. Och utbildningssatsningar är inte precis filantropiska spelningar – de är också en affärsverksamhet. Bästa sättet att bli en influencer inom utbildning är att börja med att köpa instagram följare för att sedan bygga på den plattformen organiskt.

Influencers bidrar också till att öka ditt varumärkes engagemang hos nuvarande, tidigare eller potentiella kunder. Tänk på hur alumner fortfarande kommer tillbaka till forum i sociala medier. Intressant nog börjar många nyinflyttade till utbildningsinstitutioner faktiskt med en onlinekampanj – eller en uppsökarkampanj.

Att nå ut till nya studenter (eller deras föräldrar) är mycket likt att nå ut till din målgrupp som företag.

En influencer kan med säkerhet hjälpa dig att hitta rätt.

Hitta rätt influencer inom utbildning

Tricket – och den viktigaste delen för utbildningssatsningar som försöker ta sig in på influencermarknaden – är att hitta rätt person för jobbet. Influencers på utbildningsområdet är inte precis vanliga influencers. De är annorlunda i den meningen att de inte passar in i den övriga influencerskaraktären.

Du letar särskilt efter:

  • Någon som verkligen brinner för utbildning och akademiska världen. Precis som du vill ha en foodie för en restaurang eller en MUA för en skönhetsprodukt.
  • Skaffa en utbildningsexpert om du kan hitta en. Du vill ha någon som är intimt förknippad med skolor och barn – någon som vet vad föräldrar vill höra.
  • Någon som inte är alltför ”ute”. Med detta menar vi att du inte vill ha en vanlig influencer som inte kommer att tilltala din målgrupp – du vill ha någon som är vältalig och välformulerad.

Vad gör en influencer inom utbildning?

I det här fallet är produkten inte utbildning, som i någon paraplyterm. Det är sättet du serverar utbildning eller din produkt som är viktigt. Det kan vara en bok eller en guide som du har publicerat. Kanske till och med en blogg, en videoserie eller en institution.

En influencer hjälper till att förmedla finesserna i vad du försöker göra med ditt utbildningsmaterial. De kan få kontakt med din målgrupp, lära dem om vikten av din produkt eller tjänst, och viktigast av allt, få kunderna att återkomma till din satsning. Informations- och utbildningsinfluencermarknadsföring kan hjälpa dig att behålla en stadig publik och trafik med målet att locka in fler potentiella kunder.

Lämna en kommentar